vrijdag 30 december 2011

Rood icoontje voor mijn ogen

Er staat een rood icoontje op het scherm. ("Bureaublad" krijg ik nog steeds mijn strot niet uit.) Onder dat icoontje prijkt trots de tekst:

Adobe Reader 9

Het is er bij een update automatisch neergezet. Automatisch. Ik ben daarom automatisch met dit stukje begonnen. Ik had niet de bedoeling iets over een rood icoontje te schrijven. Schrijven kost tijd en ik heb wel iets beters te doen dan schrijven over zoiets onbenulligs. Maar ja, het moet. Anders laat het me niet meer los.

Automatisch geplaatste iconen gooi ik altijd meteen weg. Een icoon van een programma dat ik niet interessant vind hoef ik niet en een programma dat ik wel interessant vind kan ik best terugvinden in het startmenu. Startmenu. Nog zoiets. OK, niet afdwalen nu.

Ik krijg dan een filosofisch stuk voorgeschoteld over de betekenis van het weggooien van een icoon. En de vraag of ik het wel zeker weet. Want een icoon weggooien betekent niet dat je het bijbehorende programma weggooit. Ik ben daar wel blij om, maar toch ziet het eruit als een waarschuwing. Verder staat er te lezen wat ik moet doen als ik het bijbehorende programma wil weggooien. Waar komt dat vandaan? Ik was op de goeie weg! Ik wil namelijk het icoon weggooien! En ik hoef echt niet geconfronteerd te worden met een excuus dat Windows niet handig in elkaar steekt. Laat me met rust!

OK, genoeg.

Het rode icoontje. Met de tekst "Adobe Reader 9". Hoezo "9"? Ja, dat is de versie! Bedankt; stop maar met lezen. Ik ben bekend met het fenomeen. Maar wat heeft het voor zin om dat onder een icoon te vermelden? "Nou, sommige oudere versies kunnen niet alle documenten goed weergeven." Echt waar? Ik heb wel eens een waarschuwing gezien dat "sommige onderdelen van het document niet goed weergegeven kunnen worden, tenzij ik een extensie installeer om Traditioneel Chinees (of Eigentijds Fins, dat herinner ik me niet meer) te ondersteunen". Dat heb ik uiteraard niet gedaan en vervolgens werkelijk nergens last van gehad. Deze Reader zit werkelijk tjok- en tjokvol met functies en opties, terwijl ik 'm alleen maar gebruik om documenten te lezen die bestaan uit tekst en plaatjes. Dat is alles. Zelfs klikken in de inhoudsopgave om naar de vermelde pagina te springen werkt meestal niet. Bekijk de voorkeuren maar eens; je wordt er duizelig van! Nergens voor nodig, al die opties. Dus hou op over incompatibiliteit van versies en documenten.

En dan is het bovenstaande nog geredeneerd door iemand met ICT-kennis. Maar denken ze bij Adobe nou echt dat iemand met Basiskennis PC les 1 en 2 zich druk zal maken over het versienummer van een programma waarvan hij eigenlijk al niet eens zo goed begrijpt waarvoor het nodig is?*

Terug naar het automatisch plaatsen van een icoon. Welk doel dient dat, behalve héél doorzichtig reclame maken? Behalve op een kinderachtige manier zeggen: "Kijk ons eens"? Behalve mij irriteren?

Want ik heb Adobe Reader werkelijk nog nooit vrijwillig zelf opgestart en daar heb ik ook helemaal geen behoefte aan. Als je op een PDF klikt, wordt-ie toch wel gestart. En vaker is echt niet nodig.

Vergelijk het met ons dagelijks leven. Er is toch ook geen knop op een opgevoerde brommer om harde motorgeluiden te laten klinken? In de badkamer om de spiegel te laten beslaan na het douchen? Op de fiets om je band leeg te laten lopen als je door glas rijdt? Op de pan om het vlees te laten verbranden als dat te lang op het vuur staat? Nee. Het gebeurt toch wel! Sommige zaken zijn al erg genoeg als ze uit zichzelf gebeuren. Daar hebben we echt geen icoon voor nodig.

Zo, dat is eruit.

-----
* Ik trouwens ook niet. Twee woorden: Google Chrome.

4 opmerkingen:

  1. Even lekker briesen als een stier (die worden ook woest van de kleur rood)
    Natuurlijk heb je helemaal gelijk. Het kunnen lezen van een PDF is een basisvoorziening dat in het besturingssysteem ingebakken dient te zitten. Onzichtbaar moet het zijn werk doen, onder de motorkap.

    Toch even over bureaubladen en waarom de metafoor rammelt: wist je dat je bureaubladen normaal gesproken nooit behangt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Mark:
    Ja, dat wist ik :-) En ik heb ook geen prullenmand op mijn bureau staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja inderdaad, die waarschuwing dat je slechts een snelkoppeling verwijderd en dan toch altijd zo'n gevoel hebt van "Het is dat ik ICT-kennis heb maar anders zou ik me toch wel zorgen gaan maken". Stelletje prutsers zijn het!
    Ben trouwens blij dat je niet al je frustraties alleen maar op je drumstel afreageert! ;)

    BeantwoordenVerwijderen