zaterdag 22 oktober 2011

Sorry, geen dienst

Al een jaar of twee valt me iets op aan de bussen van Qbuzz die geen dienst hebben. Voorop deze bussen is de volgende tekst te lezen:

Sorry, geen dienst

Ik vraag me af waarom. Want wat is er mis met gewoon "Geen dienst"? Dat snapt iedereen toch? Wat was de redenering van degene die dit heeft bedacht?

Ik stel me twee ontwerpers van filmkasten voor (ja, klik maar even): Ontwerper 1 en Ontwerper 2. Op zekere dag krijgt Ontwerper 1 een ingeving en hoor ik in mijn hoofd de volgende conversatie:

Ontwerper 1 [gedreven]:
"Stel dat je op lijn 51 staat te wachten, 's avonds laat, in het donker, in de kou en in de regen. En in de verte komt een bus aanrijden. Eindelijk! Maar wat zie je als hij dichterbij de halte komt? Geen dienst! Dat is dan natuurlijk een grote tegenvaller. Gelukkig begrijpen wij, als ontwerpers van filmkasten, dat heel goed. En we voelen met de chauffeur èn de passagiers mee. Dus weet je welke tekst we in het vervolg gaan gebruiken?"
Ontwerper 2 [opkijkend]:
"Hm?"
Ontwerper 1 [jubelend]:
"SORRY, geen dienst!!!"
Ontwerper 2 [zuchtend]:
"Briljant. Doe maar."

Zo heeft zich de besluitvorming wellicht voltrokken. Helaas. Want dit is ongetwijfeld goed bedoeld, maar slaat helemaal nergens op.

Want het is wel duidelijk dat de bovengenoemde fictieve buswachter baalt van de situatie. Hij is nat en koud, heeft lang gewacht en wil alleen nog maar naar huis. Maar de naderende bus zal hem niet naar zijn warme, knusse huisje brengen, want er staat "Geen dienst" op. Vervelend. Maar als er "10" of "74" of "6" op die bus zou hebben gestaan, dan zou hij toch net zo erg balen? Het maakt deze eenvoudige man toch niet uit of een bus wel of geen dienst heeft? Hij wacht maar op één ding en dat is een bus met het juiste nummer, die hem naar huis brengt!

Maar Qbuzz snapt dit kennelijk niet. (Ik spreek het vervoerbedrijf er maar op aan). Aangezien ik een hekel aan inconsistentie heb, wil ik iets aan deze situatie doen. Ik heb daarom het door Qbuzz ingeslagen pad gevolgd en de volgende verbetering bedacht: voortaan moeten alle buslijnen de tekst "Sorry" vermelden in de filmkast. Voorop lijn 10 komt dus de tekst "Sorry, 10", voor al die mensen die op een andere lijn staan te wachten.

En de mensen die wèl op lijn 10 wachten? Ach, die snappen dat wel...