zaterdag 4 april 2009

SAP suckt nog steeds

Het is jaren geleden dat ik met SAP in aanraking ben geweest. Maar nu is het weer zover. Mijn opdrachtgever gebruikt het pakket voor urenregistratie en ik dus ook.

Het ziet er beter uit dan jaren geleden, maar is nog steeds onvriendelijk tegen de gebruiker. Een voorbeeld: als ik mijn gegevens opsla en wil afsluiten, verschijnt een vraag in de trant van "Niet opgeslagen gegevens gaan verloren. Toch afsluiten?" Met andere woorden: "Wij, de makers van dit pakket, hebben geen idee of u, de gebruiker, alles heeft opgeslagen, dus als er iets kwijtraakt is dat uw schuld."

De arrogantie. Maar een geïrriteerd, gewaarschuwd mens telt voor minstens twee, dus drukte ik laatst min of meer onbewust een keer extra op het icoontje met de diskette, om zeker te zijn dat alles was opgeslagen. En wat was het gevolg? Er verscheen een melding, die ik met "OK" diende te bevestigen. En de tekst van die melding was "De gegevens zijn niet gewijzigd sinds de laatste keer opslaan".

Conclusies:
  1. SAP weet wel degelijk wanneer ik mijn gegevens opsla (en het zou me ook verbazen wanneer dat niet zo was).
  2. De programmeurs willen de gebruiker verantwoordelijk maken voor iets dat zij zouden moeten regelen.
  3. Als je probeert je hiertegen te wapenen, word je gedwongen "OK" te zeggen tegen een volkomen nutteloze melding.
en dus:
  1. Het suckt nog steeds de pan uit (dit was namelijk maar één voorbeeld).

1 opmerking:

  1. Geweldig! Rik op dreef, mooi verhaal! En dat er nog vele blogjes mogen volgen!

    BeantwoordenVerwijderen